GroenLinks luncht mee met Pluspunt

Diensten en activiteiten slaan aan bij oudere Leiderdorpers

GroenLinks staat midden in de samenleving. In het kader van de sociale acties zocht een deel van onze fractie Pluspunt op, één van de welzijnsorganisaties en zorginstellingen die in Leiderdorp actief zijn. Pluspunt biedt met 130 vrijwilligers met name oudere Leidersdorpers diensten en activiteiten aan om het welzijn te bevorderen. Van dit aanbod maken vooral alleenstaanden gretig gebruik. Marlies van Beek, fractie-assistent en burgerraadslid, was erbij.

Mooie verhalen over activiteiten

,,Wij werden meteen hartelijk ontvangen’’, zegt zij ,,en mochten aanschuiven bij de maandelijkse lunch. In de zaal stonden mooi gedekte tafels en de lichtzoete geur van een heerlijke wortel-sinaasappelsoep kwam ons tegemoet. Alle mensen met wie wij aan tafel zaten, hadden mooie verhalen over de activiteiten, waaraan zij deelnemen en wie zij allemaal hebben ontmoet.’’

Zo kwamen de vrouwen aan een van de tafels niet alleen samen voor de maandelijkse lunch, maar wordt er ook één keer per week gefietst. Marlies: ,,Ze kunnen dan kiezen voor een klein rondje van 25 kilometer of een grote ronde van 35 kilometer. Een van de dames bleek zelf ook vrijwilliger. Zij voert welzijnsgesprekken met nieuwe bewoners van Leiderdorp, waarbij zij hun informeert over alle diensten en instellingen die verantwoordelijk zijn voor zorgdiensten.’’

,,Iedereen die wij hebben gesproken’’, zo besluit Marlies, ,,heeft dagelijks activiteiten buiten de deur en vaak bij Pluspunt. En iedereen was onverdeeld positief over Pluspunt en zijn vrijwilligers. Wanneer we spreken over de zorg en de participatiemaatschappij dan is Pluspunt een organisatie waaraan wij allen een voorbeeld kunnen nemen.’’