GroenLinks merkt gevolgen van Jesse Klaver-effect

Leiderdorpse afdeling meteen op zoek naar kandidaat-raadsleden

Ook in Leiderdorp heeft GroenLinks last van groeistuipen. Na de ongekende landelijke verkiezingswinst van 15 maart is de plaatselijke afdeling naarstig op zoek naar kandidaten voor de nieuwe gemeenteraad. Want bij de raadsverkiezingen van 2018 rekent de partij op flinke winst.

,,We zouden zo maar van drie naar vijf zetels kunnen stijgen’’, zegt onze voorzitter Bart van Zandwijk, die zichzelf een geboren optimist noemt. In dat geval heeft GroenLinks volgens hem een stuk of acht serieuze kandidaten op de kieslijst nodig. De aanmelding daarvoor is inmiddels verstreken. Wie geen gemeenteraadslid wil worden, kan wellicht een bestuurstaak vervullen of – wie weet – wethouder worden. Ook voor die laatste functie halen wij onze mensen het liefst uit de nabije omgeving.’’

Bart van Zandwijk

Om de drempel voor nieuwelingen laag te houden, doet GroenLinks hun desgewenst een korte cursus cadeau. ,,Onze fractie is bereid om serieuze kandidaten dit jaar in te wijden in de geheimen van het raadswerk. We laten nieuwkomers natuurlijk niet bungelen. In de afgelopen campagnetijd kregen we onder meer steun van middelbare scholieren die nog niet stemgerechtigd waren. Ook die groep is van harte welkom, want een raadsperiode duurt lang. Je wordt vanzelf wel een keer 18 jaar en zou dan zo maar kunnen doorschuiven naar een vacante raads- of burgerraadszetel.’’

Onze ras-optimistische voorzitter heeft redenen genoeg om op een goede afloop van zijn zoektocht te rekenen. ,,Uit de cijfers blijkt dat in Leiderdorp ongeveer viermaal zo veel op GroenLinks is gestemd als tijdens de vorige Tweede Kamerverkiezingen. Onze secretaris merkt nu al dat de afdeling groeit. Zelf kom ik bijna tijd te kort om alle nieuwe leden persoonlijk welkom te heten. Ook van het Jesse Klaver-effect pikken wij een graantje mee. En - niet onbelangrijk - een van onze speerpunten: duurzaamheid is tegenwoordig geen vies woord meer, maar strekt juist tot aanbeveling.’’