Veel peuken en vuurwerkresten

GroenLinks op bezoek in het Doeskwartier

De wijk kan wel wat mooier groen gebruiken

GroenLinks is zaterdag gastvrij onthaald bij Marianne en Will van Gessel in hun voormalige Sparwinkel annex museum. De museumstatus is inmiddels verlaten. De door Will zelfgemaakte miniatuurwinkeltjes uit het Doeskwartier van destijds zijn er nog wel te bewonderen. Ook is het adres op vrijdag nog een ophaalpunt van biologische groentepakketten. De aanwezige Groenlinksers en buurtgenoten  werden getrakteerd op koffie en thee en er ontstonden al snel levendige gesprekken over de wijk.

Hierna ging men aan de slag om de buurt van afval te ontdoen. Het viel ons bestuurslid Riny Vons op dat er nog veel resten van vuurwerk lagen. Ook het aantal peuken was niet te tellen en ondoenlijk om allemaal te verzamelen. Bij de snackbar aan de Doeslaan is wel een peukenzuil geplaatst. Wellicht een goed idee om ook op andere plekken in het dorp waar men vaak buiten staat te roken zo’n zuil neer te zetten. “Mensen beseffen meestal niet dat peuken ook vervuilend zijn voor het milieu. Er zitten nog resten van  giftige stoffen in en het duurt jaren voordat ze verdwijnen”, zegt Riny.

Er lag ook veel ‘klein vuil’, waar al gauw allerlei onkruid in kan groeien. Wanneer men zijn stoepje regelmatig veegt zal dit ook minder gebeuren. "Een kleine moeite met een groot resultaat”, aldus Riny. De burgers die meeliepen vertelden dat er wel straten zijn waar men regelmatig zelf schoonmaakt.  Verder is het onze raadsleden bij deze wijkschouw opgevallen dat de groenperken er erg slordig bij liggen en ook erg saai zijn. Hier en daar hebben bewoners er zelf maar wat fleurigs  tussen geplant.

Tijdens deze activiteit liep ook een lid van GroenLinks uit Kaag en Braassem mee. Wellicht gaat GroenLinks daar ook actief worden.