Agendapunt 6 van de vergadering van de gemeenteraad d.d. 6 september 2010 betrof een voorstel met betrekking tot de vaststelling van het bestemmingsplan Schansen en omgeving.
In het voorliggende plan is rekening gehouden met de mogelijke aanleg van Ringweg Oost, door een groenstrook gelegen nabij de Rietschans de bestemming verkeersdoeleinden te geven.
Omdat het voorstel voor de aanleg van de genoemde Ringweg op 25 januari 2010 unaniem door de raad is verworpen, vinden de partijen GroenLinks, D66 en BBL het niet juist om in dit bestemmingsplan nu toch rekening te houden met de aanleg van het omstreden tracé. In verband daarmee is het hierna volgende amendement ontworpen en door genoemde partijen ingediend.




Ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

Toevoegen beslispunt 3:

De Raad besluit in het bestemmingsplan Schansen e.o. geen rekening te houden met een mogelijke aanleg van een Ringweg Oost en daarmee de betreffende tekst over deze Ringweg (pag. 12) niet op te nemen en de bestemming van een groenstrook bij de Rietschans niet de bestemming verkeer te geven maar de bestemming groen (pag. 9 Nota inspraak en overleg).

Toelichting:

Het bevreemdt ondergetekenden dat in het bestemmingsplan Schansen e.o. rekening wordt gehouden met de aanleg van de Ringweg Oost, terwijl het Collegevoorstel over deze aanleg, inclusief het in het voorstel aangegeven tracé, inmiddels door de Raad is verworpen.

Ondergetekenden vinden de in het bestemmingsplan opgenomen tekst over de Ringweg Oost niet getuigen van werkelijkheidszin en gevoeligheid t.o.v. de bewoners van de Rietschansflat. De tekst spreekt immers over een grotere leefbaarheid door de aanleg van de Ringweg Oost en dat nu juist t.a.v. een plek in het tracé die qua geluidoverlast en overlast van uitlaatgassen het hardst zou worden getroffen.

Ondergetekenden achten het bestuurlijk en politiek zuiverder wanneer bij een eventuele nieuwe besluitvorming over een Ringweg Oost op dat moment alle consequenties, ook voor alle vigerende bestemmingspannen over het gehele tracé, tegelijkertijd zouden kunnen worden gewogen en dat niet, zoals nu gebeurt, per bestemmingsplan al met een mogelijk toekomstig tracé rekening wordt gehouden.

Ondertekening en naam:

Groen Links: Rob in’t Veld

D66: Ton Veugen

BBL: Arnold Staal

Helaas is het amendement niet aangenomen. Stemming: 7 voor, 13 tegen. Zie ook de weblog van onze fractievoorzitter Rob in ’t Veld van 8 september 2010 daarover.