GroenLinks-raadslid leidt ‘eigentijds’ politiek forum feilloos

De coronacrisis maakt vindingrijk. Dat blijkt dinsdagavond 14 april, als het politiek forum van de gemeente Leiderdorp op de agenda staat. De werkwijze is digitaal, wat voor voorzitter Jeannette Hofman-Züter geen enkel bezwaar is. Onder haar leiding wisselen raadsleden, burgerraadsleden en wethouders twee uur standpunten uit over agendapunten die daarna alle rijp zijn voor behandeling in de gemeenteraadsvergadering van maandag 20 april.

Haperingen zijn er dinsdagavond amper. Alleen Arie Janssen van ChristenUnie-SGP is aanvankelijk even zoek. Maar de techniek staat voor niets en even later maakt Arie in woord en beeld deel uit van de digitale vergadergroep. Vanuit hun werkkamers wachten de plaatselijke politici netjes hun beurt af. Voor GroenLinks sleept onze fractievoorzitter Bob Vastenhoud bij het bouwproject aan het Heelblaadjespad 1 een toezegging in de wacht voor overleg van wethouder Willem Joosten met het Groenoverleg. Sociale woningbouw acht de wethouder er onhaalbaar, maar compensatie elders (politiebureau Hoogmadeseweg) garandeert hij. Het verbeterde plan krijgt ook bijval, al hadden sommige fracties er graag een buurtkamer in gehad. Tot nu toe heeft zich daarvoor geen gegadigde gemeld, maar binnen acht weken kan die mogelijkheid alsnog worden benut.

Verder bepleit Bob Vastenhoud nog een duurzaamheidsvoucher voor Leiderdorpse huurders, maar daarvoor heeft de gemeente geen budget beschikbaar. Vouchers van 70 euro per huiseigenaar (zo lang de voorraad strekt) komen er vermoedelijk wel, maar die financiert de rijksoverheid.

Even na tienen mag Jeannette Hofman-Züter uit diverse werkkamers complimenten over haar soepele leiding in ontvangst nemen. ,,Het was een fantastische proef’’, antwoordt zij, ,,en lekker eigentijds, maar wel met een vervelende aanleiding.’’