Na jaren aanmodderen werd in 2013 eindelijk het startschot gegeven voor een onderzoek naar het fietsklimaat in Leiderdorp. De gemeente en de fietsersbond kwamen overeen om een fietsbalans op te stellen. De fietsersbond schakelde hiervoor tien van haar  Leiderdorpse leden in. Hun bevindingen en adviezen zouden de basis vormen voor goed Leiderdorps fietsbeleid. Een jaar geleden werden de resultaten aan de ambtenaren aangeboden. De fietsersbond bracht ook nog een technisch rapport uit.

Daarna werd het oorverdovend stil. Tot afgelopen oktober 2014 plots ‘het fietsbeleid’ op de agenda stond ter goedkeuring door de gemeenteraad. In dit plan komt echter weinig terug van de adviezen van de vrijwillige Leiderdorpse medewerkers en de fietsersbond. Ook van het aan hen beloofde afrondende gesprek over het eindresultaat is nooit wat gekomen. In de Fietsnota die er nu voor ligt worden veel wenselijke verbeteringen uitgesteld in plaats van uitgevoerd. En aan veel belangrijke zaken is helemaal geen aandacht besteed.

GroenLinks vindt dit onacceptabel! Op aandringen van onze fractie is het onderwerp op de agenda geplaatst van de informatieavond van 3 november om raadsleden met de ambtenaren en betrokken burgers over dit onderwerp in gesprek te laten gaan.

Fietsen in Leiderdorp is niet altijd even plezierig. Ontbrekende stukken fietspad, lange wachttijden bij echte ‘stoplichten’, onveilige oversteekplaatsen, losse tegels in het fietspad, gaten in het asfalt, te weinig parkeerplekken. Er valt nog een wereld te winnen voor de fiets in Leiderdorp.

Al in 2002 schreef GroenLinks de eerste fietsnota met aanbevelingen en verbeteringen voor fietsend Leiderdorp. Minzaam glimlachend werd het voorstel toen door de wethouder verkeer in ontvangst genomen. En is het stuk vervolgens in een bureaulade verdwenen.

In 2006 klokte GroenLinks de stoptijden voor de fietser op de kruispunten van de Engelendaal. Het ritje ging van de Persant Snoepweg naar het kruispunt met de Willem de Zwijgerlaan. De rit duurde maar liefst 29 minuten waarvan 17 minuten opgingen aan wachten bij de stoplichten. Wakker geschrokken riep de gemeenteraad dat er snel wat aan moest gebeuren. Toch is er sindsdien niets verbeterd.

In het voorjaar van 2013 werd eindelijk het startschot gegeven voor een heus onderzoek naar het fietsklimaat in Leiderdorp. De gemeente en de fietsersbond kwamen overeen om een zogenaamde fietsbalans op te stellen. De fietsersbond schakelde hiervoor tien van haar  Leiderdorpse leden in. Gratis gingen deze Leiderdorpers aan de slag en brachten de knelpunten voor de fiets in kaart. Een jaar geleden werden de resultaten aan de ambtenaren aangeboden. De fietsersbond bracht ook nog een technisch rapport uit.

Daarna werd het oorverdovend stil. Tot in oktober 2014 plots ‘het fietsbeleid’ op de agenda stond ter goedkeuring door de gemeenteraad. In dit plan komt echter weinig terug van de adviezen  van de vrijwillige Leiderdorpse fietsers en de fietsersbond. Ook van het aan hen beloofde afrondende gesprek  over het eindresultaat is nooit wat gekomen.  In de Fietsnota die er nu ligt worden veel wenselijke verbeteringen uitgesteld in plaats van uitgevoerd. En aan veel belangrijke zaken is helemaal geen aandacht besteed.

GroenLinks vindt dit onacceptabel! Op aandringen van onze fractie is het onderwerp op de agenda geplaatst van de informatieavond van 3 november om raadsleden met de ambtenaren en betrokken burgers over dit onderwerp in gesprek te laten gaan.

GroenLinks vindt dat – als je plannen maakt voor meer, veiliger en prettiger fietsen – je vooral in gesprek moet met de fietsers. Dit is de kans om samen met inwoners er het beste van te maken. De meeste Leiderdorpers zijn tenslotte ervaringsdeskundige op het gebied van fietsen.

Maar deze kans laat het college rechts liggen. Bijna niemand in Leiderdorp weet dat er 3 november een informatieavond van de raad plaatsvindt waar ook burgers hierover hun zegje kunnen doen. Zelfs de vrijwilligers die hebben meegewerkt aan het onderzoek in Leiderdorp zijn hiervoor niet uitgenodigd. Maar het gaat wel om een informatieavond die bedoeld is om raadsleden te voorzien van zoveel mogelijk input over onder andere dit onderwerp. Dus ook van de wensen en zorgen van de inwoners.

‘Van meepraten naar meedoen’ , onder dit motto is het college aangetreden. Er komt tot nu toe weinig van terecht. GroenLinks vindt dat, zeker als je al mee hebt gedaan en betrokken bent, je ook recht hebt om mee te praten.