Het voornaamste doel van de aanwezigen was om het onderwerp op de agenda te zetten. Ook voorstanders van op zijn tijd een gezellig houtvuur toonden zich gevoelig voor het pleidooi van anderen om niet te stoken bij mistig weer.  ,,Dan komt er veel fijnstof vrij’’, wist een buurtbewoner. ,,Ik krijg er meteen last van als er in mijn omgeving hout wordt gestookt’’, meldde een omwonende. ,,Kan GroenLinks misschien zorgen voor raamposters dat hier niet gestookt mag worden?’’

Dat kan en wil de fractie niet. Ons gemeenteraadslid Marlies van Beek ziet liever dat voor- en tegenstanders van houtstook (binnen- en buitenshuis) elkaar vinden door goede afspraken met elkaar te maken. ,,Dan denk ik allereerst aan goede voorlichting over dit onderwerp’’, aldus Van Beek. ,,Daarnaast kan een afspraak om geen hout te stoken tijdens ongunstige weersomstandigheden de nodige kou uit de lucht halen.’’

GroenLinks overweegt raadsvragen te stellen over het onderwerp, waarvoor ook elders in Nederland steeds meer aandacht komt. Zo wees een omwonende op voorlichtingsbijeenkomsten in de gemeente Nijmegen.

Na de korte vergadering in de open lucht maakte de GroenLinks-delegatie – daarbij gesteund door buurtbewoners – met grijper en vuilniszak nog een ronde om de slooprijpe Menswording om plastic, peuken en ander afval te verzamelen.

Wie een woonwijk wil voordragen voor een volgende wijkactie kan contact opnemen met fractie-assistent Tim Brouwer de Koning (e-mail tim.ank.bdk@ziggo.nl of telefoon 06-38030152).