In de raadsvergadering van 25 januari 2010 is o.a. het besluitvormende voorstel behandeld voor de aanleg van Ringweg Oost (RWO). Na behandelingen van het voorstel in de commissie Ruimte op 24 november 2009 en 12 januari 2010 was het oorspronkelijke voorstel door PvdA en CDA stevig geamendeerd. Een en ander met de bedoeling om op termijn tot een beter geïnformeerd besluit te kunnen komen. GroenLinks is daar niet in meegegaan en ook de overige fracties in de raad stemden na het debat tegen het voorstel.
/* /*]]>*/
Tijdens de behandeling van het voorstel is namens GroenLinks het woord gevoerd door ons raadslid Frauke Joester. Hieronder kunt u de conclusie van haar bijdrage in eerste termijn lezen. Vanwege de lengte van haar totale bijdrage is deze in een afzonderlijke bestandsbijlage bijgevoegd en kunt u deze desgewenst downloaden onder aan deze bladzijde.
Conclusie
Het amendement:
Een voorstel dat een dergelijk lijvig amendement nodig heeft is kennelijk niet van superieure kwaliteit. Het is goed dat er gestreefd wordt naar een breed draagvlak voor een dermate belangrijk besluit. Mocht als aanvullende voorwaardelijke eis opgenomen worden dat uitsluitend elektrische auto’s van deze weg gebruik zullen maken dan is een schorsing zeker nuttig. Toch kan GroenLinks niet akkoord gaan met het amendement. Ons bezwaar is van principiële aard en richt zich niet op het mogelijk maken van nog meer automobiliteit.
De procedure die met het amendement voorgesteld wordt is een bestuurlijke fuik. Met de fuikconstructie en de voorgestelde salamitactiek wil men tot een beter geïnformeerd besluit komen. Daarvoor wordt veel geld, papier en energie geïnvesteerd. Het kan niet anders dan dat het resultaat, linksom of rechtsom de RWO als haalbaar presenteert. Aan het eind van de exercitie kan niemand dan nog met goed fatsoen willen afzien van de aanleg. De investeringen in geld en goodwill wegen dan al te zwaar. Wie nu zegt: Ja, mits…..Die kan straks niet anders zeggen dan: Ja, want…Kortom: Er is wat ons betreft geen uitstel mogelijk. Vandaag wordt het besluit genomen: Go of NoGo.
Het raadsvoorstel:
GroenLinks is wel degelijk pragmatisch in haar keuzes. De keuze die we hier maken is gebaseerd op de zelfde principes als de keuzes van GroenLinks Leiden. Wel zitten we hier als vertegenwoordigers van Leiderdorp en behartigen in eerste instantie de belangen van onze bewoners. Regionale samenwerking tussen lokale fracties van landelijke partijen is zeker nog niet zo ver als de samenwerking tussen de colleges van de betrokken gemeenten. En dat betekent dat over en weer lokale knelpunten onvoldoende erkend worden.
We hebben de voordelen van de RWO afgewogen tegen de gevolgen voor de leefbaarheid in Leiderdorp en de gevolgen van de kosten voor de gemeenschap van Leiderdorp.
De omvang en aard van de gevolgen van de RWO voor Leiderdorp is voor ons de reden om de RWO nu af te wijzen en niet om nog meer onderzoek te vragen. We zijn van mening dat tijd, geld en energie beter besteed kan worden aan het ontwikkelen van een verkeersconcept voor de regio dat niet-autogebonden mobiliteit vooraan stelt.
De RWO zal de leefbaarheid in Leiderdorp niet verbeteren, op een enkel punt na, maar niet structureel. De RWO verslechtert de leefbaarheid van flinke delen van Leiderdorp.
De fietsverbindingen Leiderdorp/Leiden zijn al tamelijk goed, en de geclaimde verbeteringen kunnen dit megaproject niet legitimeren.
De herinrichting Engelendaal en inpassing van Hoogwaardig Openbaar Vervoer is in principe mogelijk ook zonder RWO.
Het argument dat de RWO de bereikbaarheid van Leiderdorp per auto verbeterd is voor ons niet doorslaggevend. Het IVVP heeft aangetoond dat die bereikbaarheid redelijk goed is. Wij willen juist andere mobiliteitsvormen stimuleren.
De financiële risico’s zijn voor Leiderdorp niet te overzien, de financiële consequenties voor Leiderdorp zijn niet te verantwoorden. Het zou wel eens het begin van het eind van de Leiderdorpse zelfstandigheid kunnen zijn.
Dit, afgezet tegen de negatieve impact van de Ringweg op de leefbaarheid, en het geringe probleemoplossende vermogen leidt tot de conclusie dat wij niet kunnen instemmen met een Ringweg Oost.
De genoemde bestandsbijlage van Frauke Joester betreft een PDF bestand. Dit kunt u openen, lezen en printen met de gratis Adobe PDF reader. Indien u deze reader nog niet heeft, dan kunt u deze hier gratis downloaden.