GroenLinks heeft altijd nut en noodzaak van de bebouwing van de locatie ‘Achter ’t Hofje’ betwist. Tijdens de gemeenteraad van 12 februari 2007 heeft GroenLinks ervoor gepleit om de bebouwing van het kenmerkende weiland op zijn minst uit te stellen tot de werkzaamheden rond snelweg A4 zijn afgerond. Groenlinks heeft daarvoor tijdens de vergadering de volgende overwegingen naar voren gebracht:

Gelijktijdig bouwen aan rijksweg A4 en ‘Achter ’t Hofje’ dreigt tot een lange verkeerschaos en isolement te leiden van de wijken gelegen ten zuidoosten van de snelweg. Burgers van deze wijken zijn erg verontrust over het voornemen van het college om nu de procedures te starten die dit toch wel grootschalige woningbouwproject mogelijk moeten maken.

De voorbereidingen voor de verbreding van de rijksweg A4 zijn dezer dagen daadwerkelijk en zichtbaar van start gegaan. Aan de Hoofdstraat waar straks de verdiepte bak onder de Rijn moet komen wordt het werkterrein ingericht. De overlast die de voorbereidingen de afgelopen maanden al met zich meebrachten wordt langzamerhand permanent voelbaar.

Iedereen weet dat het voor de buurten langs de snelweg de komende jaren flink afzien geblazen is. In het bijzonder het stukje Leiderdorp gelegen ten zuidoosten van de rijksweg dreigt de komende jaren nagenoeg onbereikbaar te worden. Nu al is het in de ochtendspits erg moeilijk om de Oranjewijk überhaupt uit te komen. De route Achthovenerweg / Ericalaan is tot een tweede N11 uitgegroeid, tot grote ergernis voor alle omwonenden. Het te verwachten bouwverkeer ten behoeve van de verbreding van de A4 baart alle betrokkenen dan ook grote zorgen. Hoe laat je 60 zware vrachtwagens per uur over een enkele toegangsroute aan en afrijden zonder dat de omringende buurten volledig geïsoleerd worden van de rest van het dorp? Zo bleek onlangs tijdens een bijeenkomst van het buurtoverleg dat door verhoging van het wegdek bij het viaduct aan de Ericalaan de doorrit voor brandweerwagens niet meer mogelijk zal zijn. Is het dan verantwoordt om in dezelfde periode ook nog eens het woningbouwproject ‘ Achter ’t Hofje’ te willen realiseren? Die vraag stelden verontruste burgers onlangs tijdens de vergadering van Commissie 2 aan de raadsleden.

Over de wenselijkheid meer dan 100 woningen tussen de Does en de Achthovenerweg op historische poldergrond te bouwen kan men van mening verschillen. Maar gezond verstand volstaat om te beseffen, dat het plan om het bouwverkeer van de twee betreffende projecten gelijktijdig via een enkele ontsluitingsweg af te wikkelen tot mislukken gedoemd is.

Om de onrust over dit rampzalige voornemen bij burgers en raadsleden weg te nemen werd afgelopen vrijdag 9 februari 2007 een bericht over de geplande omleidingroutes verstuurd. Deze plannen bleken echter onzorgvuldig opgesteld te zijn, en leidden tot nog meer verontrusting. Bovendien werden deze routes al anderhalf jaar geleden uitgestippeld. Toen was er nog helemaal geen sprake van bouwen op de locatie ‘Achter het Hofje’ gelijktijdig met de verbreding van de A4. In de getroffen buurten groeien zorg en verontwaardiging. Men vraagt zich af of de gegronde bezwaren wel serieus genomen worden.

Hoewel tijdens de commissievergadering meer partijen aarzelden om nu hun fiat te geven aan de start van de procedures om de bouw van ‘Achter ’t Hofje’ mogelijk te maken, bleek tijdens de raadsvergadering dat de collegepartijen daar toch voor kozen.

Bij meerderheid is dus door de gemeenteraad besloten tegen het door GroenLinks voorgestelde uitstel, hetgeen betekent dat de procedures zullen worden gestart. Verwacht wordt dat deze procedures nog veel tijd zullen vragen, maar duidelijk is dat ook de bouw van de verbreding van de A4 zeer veel tijd zal vergen. De kans van gelijktijdige uitvoering van de beide projecten met alle gevolgen van dien blijft volgens GroenLinks daarom zeer groot.