Ruim baan voor langzaam verkeer. Met die oproep staat GroenLinks in Leiderdorp allang niet meer alleen. Tijdens het politiek forum van maandag 13 mei pleitten alle partijen voor betere voorzieningen voor fietsers en wandelaars, al ging niemand zo ver als onze fractievoorzitter Bob Vastenhoud. Hij wil niet alleen goede fietspaden en veilige stoepen, maar ook voorzieningen voor milieuvriendelijke vervoersmiddelen en bij voorkeur een vrachtwagenvrije gemeente.

In zes minuten ontvouwde Bob zijn vergezichten als reactie op de evaluatie van eerdere integrale verkeer- en vervoersplannen van het college. Vrachtauto’s en pakketdiensten hoeven wat GroenLinks betreft het dorp niet in, maar kunnen hun lading aan de gemeenterand (bijvoorbeeld Ikea-terrein) overhevelen op kleinere en schonere voertuigen. Toekomstmuziek? Volgens sceptici misschien, maar Bob kijkt alvast met een schuin oog naar baanbrekende Amsterdamse verkeersplannen. Volgens hem is het hoog tijd om goed na te denken over moderne oplossingen voor verkeersknelpunten. ,,Wees daarbij innovatief. Misschien zijn bedrijven op de Baanderij deels wel te bereiken over het water.’’

Vervolgens strooit Bob als voorzet voor een nieuwe Leiderdorpse mobiliteitsnota met wat wensen en bedenkingen. Zo nodigen de Engelendaal en straks wellicht ook de Oude Spoorbaan volgens hem uit tot te hard rijden. GroenLinks pleit dan ook voor snelheidscontroles. Verkeersaanpassingen op de Vronkenlaan (deels 30-kilometerzone) en in de Van der Marckstraat (proef met eenrichtingverkeer weer opgeschort) vindt Bob halfslachtig. Met wat meer overleg met omwonenden, zo stelt hij, zouden er vast flexibeler oplossingen zijn gevonden. ,,Werk eerst deze lessen uit voordat je als gemeentebestuur eventueel de verkeersproblemen in de Voorhoflaan aanpakt.’’