Het college heeft de fracties in september 2013 verzocht om een zienswijze op haar voorstel tot herinrichting van de kruispunten op het Engelendaal. De herinrichting betreft aanbrengen van nieuwe verkeerslichteninstallaties en het aanbrengen van links- en rechtsaf uitvoegstroken. GroenLinks is van mening dat deze maatregelen geen structurele oplossing bieden voor de beperking van stank, lawaai en luchtverontreiniging ten gunste van omwonenden. Bovendien gaat het ten koste van groen. Overeenkomstig het in 2012 aan de wethouder van verkeer aangeboden Zwartboek over de situatie van de betreffende verkeersader blijft GroenLinks vasthouden aan haar visie waardoor een reductie van geluidoverlast en luchtverontreiniging met 40% kan worden bereikt. Dat kan door het terugbrengen van 2 rijbanen naar 1 rijbaan voor gewoon verkeer, 1 rijbaan voor hoogwaardig openbaar vervoer, alsmede alarmdiensten, en het aanleggen van rotondes op de kruispunten. Lees hierna de zienswijze van de fractie op het collegevoorstel dat is opgesteld door onze vorige fractievoorzitter Rob in ’t Veld.
Het Engelendaal is een zeer drukke verkeersas dwars door Leiderdorp. Dagelijks passeren hier ca. 17.000 voertuigen (waaronder veel vrachtverkeer). Ca. 15% van dit verkeer is doorgaand verkeer (voor het vrachtverkeer zal dit hoger liggen). Het Engelendaal telt 7 kruispunten (begin- en eindpunt meegerekend), die zijn voorzien van verkeersregelinstallaties (vri’s).
Het drukke verkeer veroorzaakt veel overlast in de vorm van geluidhinder, luchtverontreiniging, slechte oversteekbaarheid met name voor voetgangers en langzaam verkeer, onveiligheid en hinder voor het openbaar vervoer. De vri’s veroorzaken opstoppingen en daarmee veel afremmen en optrekken, hetgeen tot extra geluidoverlast en luchtverontreiniging leidt.
Ca. 10% van de Leiderdorpers woont aan of in de directe nabijheid van het Engelendaal. Hun gezondheid is in het geding.
Om aan deze slechte situatie een einde te maken is een herinrichting noodzakelijk. De GroenLinks-fractie heeft in het voorjaar van 2012 voorgesteld het Engelendaal van 2x2 rijstroken voor het autoverkeer om te vormen naar 2x1 rijstrook voor het autoverkeer (de vrijkomende banen kunnen als vrije banen worden gebruikt door het openbaar vervoer en de hulpdiensten). Verder stelden wij voor de vri’s te verwijderen en de kruispunten om te vormen tot rotondes. Hiermee zou moeten worden bereikt dat het doorgaand verkeer het Engelendaal gaat mijden en dat er een rustig verkeersbeeld ontstaat, waarbij het verkeer langzaam kan passeren, zonder dat er voortdurend moet worden afgeremd en opgetrokken. Daarnaast zou het openbaar vervoer ongestoord moeten kunnen functioneren en zouden voetgangers en langzaam verkeer goed en veilig moeten kunnen oversteken. Op deze wijze zouden geluidoverlast en luchtverontreiniging met ca. 40% kunnen worden teruggebracht, hetgeen voor de gezondheid van veel Leiderdorpers van grote betekenis zou zijn.
Wij hebben het bovenstaande voorstel vorig jaar in een uitgebreid Zwartboek aan het College en aan de andere fracties in de Raad aangeboden. Zonder al te veel discussie en beargumentering werd ons plan zowel door het College als door alle andere fracties terzijde geschoven.
Het College komt nu met een voorstel om het Engelendaal te laten zoals het is en alleen de kruispunten opnieuw in te richten. Er komen nieuwe verkeerslichteninstallaties (vri’s) en om er voor te zorgen dat de doorstroming van het autoverkeer niet al te veel wordt belemmerd komen er bij de kruispunten extra “links- en rechtsaffers”. Dit betekent dat het plan er op is gericht om ruim baan te verschaffen aan het autoverkeer (kortere wachttijden bij de kruispunten) en het Engelendaal dus niet minder aantrekkelijk, maar juist aantrekkelijker wordt gemaakt t.o.v. de route “buitenom”. De hoeveelheid verkeer zal dus niet afnemen (wellicht zelfs toenemen). Afremmen en optrekken zal blijven bestaan, de snelheid zal niet worden verlaagd. Kortom, aan de overlast wordt niets gedaan en kennelijk is de gezondheid van veel Leiderdorpers voor het College niet van belang.
De extra links- en rechtsaf-uitvoegstroken betekenen ook meer asfalt, ten koste van het groen, o.a. van de middenberm. Verder werd alvast aangekondigd dat bij de toekomstige omvorming van de huidige busverbinding tot een busverbinding met R-net kwaliteit er nog meer extra opstelstroken aan begin en einde van het Engelendaal bij moeten komen, ook ten koste van het groen en de middenberm. In de plannen van GroenLinks is dit alles niet nodig, omdat er voor het openbaar vervoer door minder autobanen ruimte voldoende aanwezig is en al het groen dus intact kan blijven.
Natuurlijk wordt er door de nieuwe vri’s ook voor voetgangers, langzaam verkeer en openbaar vervoer verbetering bereikt t.o.v. de huidige situatie. Dit weegt echter niet op tegen de beschreven nadelen. Bovendien worden die ook in de plannen van de GroenLinks-fractie bereikt, zonder dat daar meer asfalt en aantasting van het groen voor nodig zijn.
Alles overziende vinden wij de plannen van het College slecht en kortzichtig. Slecht voor de gezondheid van veel Leiderdorpers, slecht omdat het verschil in aantrekkelijkheid tussen de route “buitenom” en het Engelendaal wordt verkleind i.p.v. vergroot en kortzichtig omdat de leefbaarheid in Leiderdorp wordt opgeofferd aan het achterhaalde concept dat er boven alles ruim baan aan de auto moet worden gegeven.