Geachte leden van de Raad, geachte collegeleden, toehoorders,

Het zijn uitzonderlijke tijden. Tegen alle goede hoop in, moet naast de kadernota nu ook deze begroting digitaal behandeld worden en niemand kan overzien hoe lang dit nog duurt en welke langetermijneffecten deze periode gaat opleveren. In zowel positieve als negatieve zin.

In de bespreking van deze begroting wil ik op een aantal zaken ingaan:

Ten eerste het frame van deze begroting en hoe GroenLinks daartegen aankijkt.

Vervolgens een aantal wensen die we hebben voor de nabije toekomst.

Tot slot de “samenwerking” in de Raad, langs die route kom ik op een aantal voorstellen die ik aan de Raad wil voorleggen en wil betrekken bij de besluitvorming.

Tijdens de bespreking van de kadernota heb ik me al verzet tegen het frame van het college als zou deze begroting geen lastenverhoging bevatten. Ik wil hierbij nogmaals benadrukken dat dit pertinent onjuist is. Lasten, niet alleen in financiële belasting, maar ook in de zin van het verzwaren van de mogelijkheid van huishoudens om te participeren, worden in deze begroting wel degelijk verhoogd en wel juist voor de meest kwetsbaren. Dat is een keuze. Een keuze die wij niet willen maken, maar een keuze waar het college ten minste voor uit zou moeten komen en deze niet zou moeten willen verkopen als oplossing zonder nadelen.

Wij zien graag dat die lasten worden herverdeeld en zullen daarvoor met een amendement komen.

Maar we willen meer, ook op andere gebieden hebben we een aantal wensen.

In de eerste plaats hebben we uit de begroting kunnen leren dat de gemeente op alle aspecten van duurzaamheid achter loopt. Zo ook op circulariteit. Daarom willen we middels een motie er toe oproepen in de gemeente gebruik te gaan maken van biobased materialen waar dat kan, bijvoorbeeld voor verkeersborden.

Daarnaast kent Leiderdorp een grote uitdaging waar het gaat om de luchtkwaliteit. Met aan de ene kant de A4, en aan de andere kant de oude race- uh spoorbaan waar de compensatie voor de autoluwheid van Leiden kennelijk moet worden gevonden en ook door de scheepvaart op de oude rijn is de uitstoot van fijnstof door mobiliteit groot. Het verbaast ons dan ook zeer dat Leiderdorp geen ondertekenaar is van het schone luchtakkoord. Juist met deze sterke, negatieve externe factoren die onze schone lucht bedreigen, zullen wij extra zeilen bij moeten zetten om onze inwoners schone lucht te kunnen laten inademen. Ook daarvoor dienen we een motie in.

Als laatste willen we graag dat Leiderdorp zich aansluit bij een VNG initiatief op het gebied van de global goals van de VN en dienen we daarvoor een motie in.

Voor de oplettende luisteraar valt te ontdekken dat GroenLinks vindt dat het college op een aantal heel voor de hand liggende thema’s meer aansporing nodig heeft dan wij zouden verwachten. Wij hebben al eerder aangegeven dat we vinden dat het in Leiderdorp ontbreekt aan ambitie, zoals bijvoorbeeld ook gebleken is in de discussie met betrekking tot SP71. Hieruit blijkt dat het college het normaal vindt dat Leiden ambitieuzer is dan Leiderdorp. Terwijl wij juist denken dat we in goede samenwerking met Leiden kunnen meeliften en hetzelfde ambitieniveau zouden moeten willen en kunnen nastreven. Als we dat niet willen of kunnen opbrengen zijn we, zelfbenoemd, de Leidse periferie, waarvan we altijd vrezen door Leiden zo gezien te worden. Wij hopen met deze moties dat ambitieniveau voor komend jaar toch wat aan te kunnen wakkeren.

Daarmee kom ik op mijn laatste punt voor vandaag. De samenwerking in de Raad, of het gebrek daaraan. Bij de bespreking van de kadernota in juni is gebleken dat ook in Leiderdorp democratie in de praktijk een dictatuur van de meerderheid kan zijn. Ondanks diverse pogingen van de verenigde oppositie om de voorliggende besluiten te amenderen en de vergaande bereidheid om daarbij water bij de wijn te doen, werden de aangereikte handen stuk voor stuk weggewuifd. Dat is niet alleen heel teleurstellend voor ons als oppositie, maar naar ons idee ook zeer schadelijk voor het dorp. Als wij niet in staat zijn om op deze belangrijke onderwerpen in overleg tot breed gedragen compromissen te komen, waar is een oppositie dan nog goed voor?

In een ultieme poging te leren van die ervaring, dienen we opnieuw een amendement in. Wij zijn van mening dat een aantal bezuinigingen echt niet kunnen. Dat heeft te maken met die zwakkeren in de samenleving, maar ook met gevolgen van corona die we voorzien. Daarom willen wij niet bezuinigen op sportfondsen, schuldhulpverlening, Incluzio en het Centrum voor Jeugd en Gezin. Dat zijn de instituten en methoden die ons gezond moeten houden tijdens deze roerige tijd en die de allerzwaksten helpen te participeren in de Leiderdorpse samenleving. Om dat te kunnen betalen denken we dat een lichte verhoging van de OZB en de algemene afvalstoffenheffing aanvaardbaar moet zijn en dat we daarnaast beste onze groeiende reserves meer kunnen aanspreken. Als dat in deze tijd niet aanvaardbaar is, wanneer dan wel.

Hopend op brede steun dank ik u allen voor uw aandacht.