Vandaag, 4 juni 2008, werd de ‘Voortgangsrapportage Tracéwet en Spoedwet wegverbreding, derde en vierde kwartaal 2007’ bekend. Daarin maakt minister Eurlings van verkeer melding van een forse vertraging bij de realisering van minstens 21 grote wegenprojecten. Voor Leiderdorp betekent dit dat de verbreding van de A4 op zijn vroegst pas in 2014 afgerond zal kunnen worden. Al met al loopt de vertraging ten opzichte van de planning uit 2007 nu al op naar drie 3 jaar. Onze fractie ziet in deze situatie niet uitsluitend nadelen maar vooral ook kansen.
De minister laat in zijn voortgangsrapportage weten dat hij het eens is met de commissie Elverding die stelt dat de forse vertraging bij wegverbredingsprojecten niet alleen te wijten is aan het vraagstuk luchtkwaliteit. De commissie noemt een aantal diepere oorzaken als vertragende redenen, en niet in de laatste plaats ook ‘de kwaliteit en werking van de ambtelijke en bestuurlijke organisatie’.
Desondanks stelt de minister in het vervolg dat alle vertraging veroorzaakt wordt door de luchtkwaliteitsonderzoeken die na aanleiding van het bekende vernietigde Tracébesluit A4 nu veel omvattender en zorgvuldiger uitgevoerd moeten worden.
Volgens onze fractie is het terecht en noodzakelijk om de vergaande nadelige gevolgen van wegverbredingen zo realistisch mogelijk in kaart te brengen. Dit is volstrekt nodig om aanpassingen in het wegennet goed te kunnen plannen en uit te kunnen voeren. Wij hopen dat de nieuwe werkmethode aan alle kritieke voorwaarden kan voldoen.
Of de nu genoemde opleverdatum (2014) gehaald kan worden zal de tijd leren. De verkeersgroei zet de komende tijd nog wel door en het kan moeilijk worden om op de wegen rond Leiderdorp aan de normen te voldoen. De bouw van een Ikea filiaal in Leiderdorp maakt het er voor Rijkswaterstaat ook niet makkelijker op. En dan hebben we het nog niet over de normen voor zeer fijn stof (PM 2,5) die als EU-richtlijn vastgesteld zijn en nog in de nationale wetgeving overgenomen moeten worden. Op dit moment durft niemand nog een inschatting te geven per wanneer ook deze normen letterlijk roet in het eten kunnen gooien.
Dat de A4 bij Leiderdorp nu niet als eerste project onderhanden wordt genomen, is het gevolg van de prioriteiten die de minister stelt. De A4 is kennelijk niet het belangrijkste project op de lange lijst met wegverbredingen.
Onze fractie ondersteunt het college van Burgemeester en Wethouders als het de minister hierop aanspreekt. Gezien de grote financiële en planningsrelevante gevolgen van deze achterstelling van Leiderdorpse belangen is het niet meer redelijk te noemen dat de overeengekomen eigen bijdrage van Leiderdorp aan de verdiepte aanleg overeind blijft. De vraag is of er niet inmiddels een heuse ‘planschade’claim bij de minister ingediend kan worden. Als gevolg van het handelen van de rijksoverheid lijdt de gemeente nu onevenredig grote schade in het W4 project.
Wat nu een ramp lijkt, ziet onze fractie echter ook als een kans. De discussie om een echte tunnel op het traject door de woongebieden aan te leggen kan weer opgestart worden. Met een tunnel en de bijbehorende ventilatiesystemen kan een flink deel van de fijnstofproblematiek omzeilt worden. Het argument dat gevaarlijke transporten niet door een tunnel mogen snijdt niet echt hout. Door de Schipholtunnel (en tal van andere snelwegtunnels in Nederland) rijden ten slotte dagelijks duizenden vrachtwagens.
Al lang pleit GroenLinks in Leiderdorp en ook in de Tweede Kamer voor een omvattende koerswijziging op het gebied van mobiliteit. We moeten ons minder verplaatsen en als we het wel doen, dan op een slimme, milieuvriendelijke manier.
Stijgende olieprijzen, globale opwarming, de 24 uurs-file en ruimtegebrek maken duidelijk dat individuele automobiliteit niet de toekomst heeft. Slimme alternatieven zoals hoogwaardig openbaar vervoer met een goede regionale dekking, gebruik van zgn. ‘deeltijdauto’s’, rekening rijden, flexibele kantoren en thuiswerken kunnen deel van de oplossing zijn.
Beter voor het milieu en beter voor de mensen.