In de afgelopen week is de discussie over de Ringweg-Oost (RWO) weer opgelaaid. Reden om de recente politieke geschiedenis met betrekking tot dit onderwerp nog een keer op een rij te zetten. De Raad van Leiderdorp heeft begin 2010 uitgesproken niet in te stemmen met het voorstel van het toenmalige College om tot aanleg van de RWO over te gaan, het voorlopig ontwerp vast te stellen, € 5 miljoen ter beschikking te stellen en een samenwerkingsovereenkomst vast te stellen. Zoals bekend is GroenLinks tegen de aanleg van de RWO. Wij hebben daarvoor al in medio 2009 de volgende redenen aangevoerd:

· Nut en noodzaak van de weg zijn niet aangetoond;

· Er is op zeer korte afstand en parallel gelegen al een RWO, namelijk de A4, die bovendien op dit moment sterk wordt verbreed en dus uitstekend in staat is het verkeer dat over de RWO zou moeten gaan op te vangen;

· Een RWO trekt (nog) meer verkeer aan in het algemeen en ook in Leiderdorp, terwijl nu juist de automobiliteit zou moeten worden teruggedrongen;

· De RWO brengt meer overlast en milieubelasting met zich mee, zowel in de fase van aanleg als in de fase van exploitatie;

· De faciliteiten verslechteren in de RWO beduidend;

· De nadruk moet niet liggen op meer asfalt, maar op het aanleggen van snel, frequent, hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) van het Rijnland Ziekenhuis naar Leiden CS;

· Het schaarse geld moet aan duurzaam openbaar vervoer worden besteed en niet aan een tunnel, waarvan de technische mogelijkheden en risico’s (waaronder die voor de woningen aan de Zijldijk) nog allerminst onomstreden zijn;

· De kosten zijn voor Leiderdorp, mede gezien de bezuinigingen waar we voor staan, niet te dragen.

 

Dit standpunt werd ook in ons verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen 2010 vastgelegd. Ook in het akkoord dat VVD, D66 en GroenLinks in april 2010 sloten bij de vorming van het nieuwe College zijn duidelijke voorwaarden t.a.v. de komst van de RWO vastgelegd:

 

· Besluitvorming zal alleen plaatsvinden als de uitvoering aansluit op de uitvoering en financiering van het Integraal Vervoers- en Verkeersplan (IVVP), de aanpassing van het Engelendaal (naar 2x1 rijstrook), de komst van HOV over de Engelendaal en het geleiden van doorgaand verkeer buiten Leiderdorp om;

· Geen aanleg van of een gewijzigde aanleg van de Rijnlandroute (RLR) en/of RijnGouweLijn (RGL): dan geen RWO.

 

De voorwaarden van de coalitiepartijen zijn door het College van Leiderdorp ter kennis gebracht van het College van Leiden. Het College van Leiden reageert nu (maart 2011) en stelt dat zij niet kan en wil voldoen aan de Leiderdorpse voorwaarden. Zij stelt dat de aanleg van de RWO voorwaardelijk is voor de aanleg van de RGL. Daarbij wordt vanzelfsprekend uitgegaan van een RijnGouwLijn die over de Hooigracht gaat. Maar in de MER–procedure voor de RGL worden de komende maanden 3 varianten onderzocht, waaronder het tracé door de Breestraat. Als de RGL namelijk over de Breestraat gaat is een Ringweg- Oost namelijk helemaal overbodig. Alleen heeft politiek Leiden zichzelf klem gezet door ooit een slecht geformuleerd referendum over het tracé van de RijnGouweLijn te houden. Veel fracties hebben hun politiek lot verbonden aan een RGL die NIET door de Breestraat gaat, terwijl dat de snelste, goedkoopste en verstandigste oplossing is.

Verder dreigt het Leidse College met uitspraken over wat het uitstel allemaal niet kost en met de aanleg van een kortere tunnel (waarbij een twintigtal woningen aan de Zijldijk moet worden gesloopt). Van Leiden krijgt de gemeente Leiderdorp zes weken tijd om positief te reageren. Wanneer dat niet gebeurt zal Leiden de Provincie vragen om Leiderdorp te dwingen mee te werken aan het Leidse plan. Een hoop wapengekletter om een probleem ‘made in Leiden’ op te lossen met andermans geld en grond. Een mooi voorbeeld hoe de Leidse kolen gespaard moeten worden en de Leiderdorpse geit het nakijken heeft.

 

Gelukkig heeft het College van Leiderdorp direct gereageerd en gesteld dat de reactie van Leiden geen of onvoldoende antwoorden bevat en dus geen basis biedt om nu in te stemmen met de aanleg van de RWO. Men stelt verder niet onder de indruk te zijn van het ingrijpen door de Provincie en geeft aan dat er onder de Leiderdorpse bevolking geen draagvlak is voor de RWO (mede omdat de beloofde snelle tram verbinding van Leiden CS naar het Rijnlands Ziekenhuis inmiddels uitgesteld is tot na 2035!)

 

Het zal duidelijk zijn dat GroenLinks zich van harte schaart achter de reactie van het Leiderdorpse College.