De politieke ‘perikelen’ bij het vaststellen van een fietsnota door de gemeenteraad dwong onze secretaris en oud raadslid Riny Vons tot het schrijven van een open brief in het Leiderdorps Weekblad. De nota is zeer teleurstellend voor degenen die hadden gehoopt op een stevig fietsbeleid en snelle daadkrachtige uitvoering. Geld is er niet en gaat worden gezocht. Dat schept weinig verwachtingen. Onze fractie heeft in een - aangenomen - motie nog wat aanvullende maatregelen bij de nota voorgesteld, maar beseft dat ‘er bovenop moet worden gezeten’ om - delen van - de nota tot uitvoering te krijgen. ‘Lees meer’ voor de tekst van de open brief en lees ook de motie die als bijlage aan dit bericht is toegevoegd.
IN LEIDERDORP IS HET FIETSEN OP HOUTEN WIELEN.
Tijdens een warrige raadsvergadering op dinsdag 9 december 2014 is eindelijk een fietsnota vastgesteld. De basis voor deze nota is een rapport gemaakt door de Fietsersbond met aanbevelingen voor het verbeteren van de fietsvoorzieningen in Leiderdorp. Een groep van 10 enthousiaste fietsende Leiderdorpers heeft daar aan meegewerkt. Deze mensen deden dit graag omdat ze vonden dat er nog veel mankeert aan het fietsplezier in Leiderdorp. Zij hoopten hiermee op een snelle verbetering van de situatie door vaststelling- en uitvoering van een krachtig fietsbeleid door de gemeente. Helaas is dat een flinke teleurstelling geworden. Ten eerste kwam de nota veel later aan de orde dan beloofd en nu blijkt dat er voorlopig geen geld is voor het uitvoeren van de voorgestelde maatregelen. Toegezegd is dat er geprobeerd zal worden om ‘werk met werk’ te maken en in een motie van de gemeenteraad wordt het college gevraagd naar geld te zoeken. Weinig concreets dus.
Leiderdorp is bij uitstek een gemeente waar je heel goed met de fiets de vele voorzieningen kunt bereiken. Ook naar de binnenstad van Leiden per fiets is een peulenschil. Daarnaast neemt de fiets een belangrijke plaats in als het gaat om recreatieve tochtjes in en rond Leiderdorp. De politiek realiseert zich vaak niet dat de fiets voor veel mensen het enige vervoermiddel is dat zij hebben om naar hun werk, school of voorziening te gaan. De maatregelen zijn niet alleen nodig om meer mensen aan het fietsen te krijgen. Het gaat vooral om mensen die afhankelijk zijn van de fiets, veilige routes en een comfortabel wegdek te geven. Er worden soms heel gemakkelijk voorzieningen voor fietsers en voetgangers uit ontwerpplannen geschrapt, zoals bijvoorbeeld het tunneltje onder de N446 waardoor fietsers een behoorlijk eind moeten omrijden.
GroenLinks heeft de afgelopen jaren in de verschillende collegeperioden voortdurend aandacht gevraagd voor de fietser maar bleef een eenzaam roepende tegen de autolobby. Al in 2002 heeft GroenLinks een eigen fietsnota aan de toenmalige wethouder van verkeer aangeboden. Hierin stonden veel maatregelen die nu nog steeds actueel zijn. Waar is deze nota gebleven?
De fietser moet al zolang wachten voor de stoplichten in regen en wind. Hoelang nu nog voor er iets gebeurt? Het ‘werk met werk’ principe had de afgelopen 12 jaar ook al toegepast kunnen worden.
In Leiderdorp blijft het fietsen op houten banden. Dat komt maar moeilijk vooruit.
Riny Vons, oud raadslid GroenLinks.