Op een raadsledenavond van de regio Holland Rijnland op woensdag 22 september is gesproken over de financiering van de RijnlandRoute en de RijnGouweLijn-west. Er is gemeld dat in een brief van het Dagelijks Bestuur van Holland Rijnland aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland wordt voorgesteld, dat voor de financiering van de RijnlandRoute 75 miljoen euro zal worden overgeheveld van de provinciale bijdrage aan de RijnGouweLijn-west. GroenLinks vindt het onwenselijk dat geld, dat bestemd is voor openbaar vervoer, wordt besteed aan asfalt en vind ook dat daar precedentwerking vanuit gaat. Ook wil men weten wanneer een dekkingsvoorstel met betrekking tot de RijnGouweLijn-west opnieuw ter bespreking aan de orde komt in de commissie MKE. In verband daarmee zijn op verzoek van GroenLinks, afdeling Voorschoten, door het GroenLinks-Statenlid Alfred Blokhuizen vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten.

 

Gevolg van de voorgestelde overheveling is dat de aftakking van de RijnGouweLijn vanuit Katwijk naar Noordwijk later dan gepland zal worden aangelegd. Door deze overheveling zou scenario F voor de RijnlandRoute, in de volksmond de kale of uitgeklede variant genoemd, mogelijk worden. In een latere fase zouden dan de RijnGouweLijn-west en de RijnlandRoute worden voltooid. Door deze manoeuvre zou de Provincie vóór 1 december 2010 met een tracévoorstel naar de Minister van Verkeer en Waterstaat kunnen gaan.

 

Door te kiezen voor variant F zou ver vooruitgelopen worden op uitkomsten van de 2e fase MER (Milieu-Effect-Rapportage) die door Provinciale Staten nog maar één week geleden in gang is gezet.

 

Kortgeleden kwam GS met een dekkingsvoorstel met betrekking tot de financiering van het tekort op de aanleg van RijnGouweLijn-west. De behandeling in de commissie MKE werd toen uitgesteld, maar niet afgesteld.

 

 

Vragen van GroenLinks Zuid-Holland aan het college van Gedeputeerde Staten:

 

 

 

• Klopt de informatie die op deze avond is verstrekt door Holland Rijnland?

 

• Heeft Gedeputeerde Staten al geantwoord op dit voorstel? Zo ja welk antwoord is gezonden of bent u van plan te zenden?

 

• Komt Gedeputeerde Staten op (korte) termijn met voorstellen als op de raadsledenavond geschetst? Zo ja, wanneer?

 

• Is deze gesuggereerde overheveling niet in strijd met eerder gemaakte afspraken / besluiten over infrastructurele projecten in de Provinciale Staten?

 

• Is zo'n overheveling niet in strijd met bijvoorbeeld de uitvoeringsregels BDU of andere richtlijnen / regels?

 

• Is Gedeputeerde Staten het eens met GroenLinks dat het onwenselijk is dat geld dat bestemd is voor openbaar vervoer wordt besteed aan asfalt en dat daar precedentwerking vanuit gaat?

 

• Gesteld dat overheveling van OV-gelden aan de orde is en de regio nog een financiële inspanning levert van enkele miljoenen Euro's, is er dan voldoende geld om te beginnen aan de (gefaseerde) aanleg van de Churchill Avenue? Deze variant heeft immers het meeste draagvlak in de regio en in Provinciale Staten vanwege het meeste oplossende vermogen en minste belasting van de leefomgeving.

 

• Is Gedeputeerde Staten van plan om vóór 1 december 2010 al een keuze te maken uit de mogelijke varianten van de RijnLandRoute, onafhankelijk van de uitkomst van de MER? In het geval dat dit zo is, welke variant staat u dan voor ogen?

 

• Wanneer komt het eerder uitgestelde dekkingsvoorstel met betrekking tot de RijnGouweLijn-west opnieuw ter bespreking naar de commissie MKE?

 

De antwoorden van Gedeputeerde Staten op deze vragen zijn inmiddels binnen. Deze zijn in een afzonderlijke bestandsbijlage opgenomen en kunt u openen, lezen en printen met de gratis Adobe PDF reader. Indien u deze reader nog niet heeft, dan kunt u deze hier gratis downloaden.